Berättelser, metal och lite annat.

Så... jag har inte skrivit ett inlägg på över en månad och så kan vi inte ha det. Det är av flera anledningar jag inte har kunnat eller känt för att skriva, men det har även varit några andra saker, som jobb och festivalfirande som kommit i vägen. Sen har värmen den senaste tiden varit ett kapitlet i sej. Inte för att jag har något emot värmen, jag föredrar den framför kyla, men även om man står ut fysiskt så rinner den mentala energin ur en tillsammans med all svett man utsöndrar. Festivalen i fråga var östersjöfestivalen som gick av stapeln i Karlshamn förra veckan. Jag tog det rätt lugnt, men det är alltid trevligt med festival eftersom det sker så sällan i närheten. God mat och dryck, strosa runt bland butiker och stånd, och så träffar man på en och annan bekant med.

Jag har senaste tiden funderat mycket på att dra igång med ett ordentligt skrivprojekt igen i form av en bok, med förhoppningarna att jag även blir klar denna gången. Det är främst ett par idéer jag ständigt återkommer till i tankarna. Främst en fantasy story som jag funderat på och utvecklat i flera år. Men främst så är det en värld jag har utvecklat snarare än en solid och intressant story, vilket gör att jag känner att jag bara står och stampar när jag funderar på hur jag ska börja själva skrivandet. Utan att skriva en allt för detaljerad beskrivning av idén så involverar den tre kungadömen som till och från ligger i krig där ett av dem har soldater som kan använda magi, något som gjort att magi har blivit olagligt att använda i de andra länderna som förknippar denna mäktiga egenskap med förstörelse och krig. Magin ser dock inte ut som i många andra fantasy berättelser med magiker i långt skägg och spetsig hatt som kan frammana eldklot ur tomma intet, eftersom det är extremt tråkigt och ofta väldigt logik och finess befriat. i min berättelse är magi antingen när vissa personer har en koppling till olika fysiska element, så som vatten eller vind, men kan även vara att manifestera magisk energi i form av fysiska objekt. Biten med element kanske kan låta lika stereotypt som mycket annat, men allt kommer med regler. Eld kan inte skapas ur tomma intet, att blåsa vind på en motståndare skadar knappast dom, och så vidare. Huvudkaraktären kan använda jordelementet, men är även likt alla andra magiker tränad i kampsport. Magin hjälper honom att exempelvis skapa gropar i marken för att få en motståndare ur balans, eller med lite mer ansträngning skjuta upp stenpelare mot dem. Vidare innehåller berättelsen levande andar från utdöda drakar, en kult som försöker ödelägga världen med en magialstrande växt och förhoppningsvis en intressant story någonstans på vägen. Inspirationskällorna har varit bland annat The Legend of Korra, Dragon Ball, Naruto och Final Fantasy.

Den andra berättelsen är med av en faktisk berättelse, en som utspelar sej i en futuristisk sci-fi miljö med rymdskepp, rymdcowboys och mycket annat som passar bra tillsammans med ordet rymd som prefix. Huvudkaraktären är Jake McCloud som under anonym identitet försöker hitta och frita sin kidnappade far, en mäktig man som är VD för ett multiplanetariskt företag. Som kapten har Jake en liten grupp med besättningsmän som av olika anledningar hjälper till i sökandet, däribland en medlem av "Impending Storm" gruppen som besitter egenskapen att kontrollera nanorobotar, en vapentokig legosoldat, skeppets läkare som även råkar vara en utomjording och några till. Tanken är att blanda action med en mer lättsam dialog och försöka få till en story som är intressant utan att bli invecklad. En av de största inspirationskällorna är TV serien Firefly som i alla fall har samma känsla och stil jag vill komma åt. Andra inspirationskällor är Star Wars, Mega Man X och Super Robot Wars, för att nämna några. Jag har mer av en story att jobba med här, och definitivt mer utvecklade karaktärer... Men det känns ändå svårt att komma igång och har egentligen ingen bra anledning att inte bara komma igång. Att jag är självkritisk är nog en del i det hela. Jag är sällan riktigt nöjd med saker jag skrivit. Visst har jag kul när jag skriver, men ofta så är jag inte nöjd och känner det svårt att gå in och redigera texter för mycket eftersom det känns som om jag lika väl kunde ha börjat och från början igen i så fall. Jag tror jag är rätt bra på att skriva skönlitterärt, men att skriva en hel bok är ett så mycket större åtagande än att då och då klämma ut ett litet blogginlägg som jag i ärlighetens namn slarvar rätt mycket med och sällan ens granskar och lässer igenom ordentligt innan jag lägger upp dom. Men jag ska försöka ta mej i tagen eftersom den här sci-fi berättelsen har växt en del i mina tankar ett litet tag nu den senaste tiden och den känns som om den kan vara en bra startpunk.

För att hoppa över till något helt annat  vill jag länka en YouTube spellista jag komponerade med lite blandad metal- och rockmusik från olika spel. Inte min absoluta favorit musikgenre eftersom det ofta är rätt hårfint om jag kommer gilla en låt eller inte. Men jag antar att jag bara kände för att kolla igenom lite metalmusik från spel, både sådant jag har hört tidigare och vad jag har missat. Nivån för hur mycket "metal" låtarna är kan nog variera något med.
http://www.youtube.com/watch?v=6RlSgnpLbro&list=PL8T429a3XY0G-mRIcnW6xkqMI4CV8ArVx

En annan lista jag har satt ihop är en blandad låtlista på Spotify, men eftersom jag har svårt att hitta det jag gärna lyssnar på har den mest fått bli en samling av all musik jag gillar som ligger på tjänsten överhuvudtaget, och några av låtarna Spotify tipsar om. (vilket har varit med blandat resultat får jag säga) Några pengar slantar jag dock inte upp med, utbudet är för smalt för min smak, även om utbudet i stort ändå är rätt varierat. Netflix däremot betalar jag gärna för även om jag sällan ser något där. Bara bekvämligheten att ha utbudet till hands är värt priset och tjänsten är annars väldigt prisvärt då det finns mycket att se för en blygsam månadskostnad. TV boxen står däremot fruktansvärt oanvänd och samlar damm och jag har tänk att jag borde säga upp den men inte orkat, mest eftersom det känns som det kommer bli krångligt att ta itu med. Dagens i-lands problem antar jag. Har man inte värre problem så ska man ju vara glad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar