Törst och flexagoner


Uppenbarligen har alla pensionärer i det lilla samhället jag bor valt lördagar klockan 12:00 som sin officiella tid för att handla. Men innan du får för dej att jag nu kommer klaga på hur störigt det är att stå och vänta på gamlingar i en kassakö så vill jag påpeka att det nog hade tagit lika låg tid oavsett vem som hade stått i kön, men främst eftersom jag sällan orkar med att ha bråttom med saker jag gör. 

Så varför var jag och handlade? För att f tag i något drickbart. I hettan har jag blivit trött på att dricka vatten och behöver något som smakar mer än vatten, som mest smakar vatten. Jag vill vara tydlig med det eftersom många verkar ha fått för sej att vatten inte smakar något, vilket är lite som att säga att vaniljglass inte heller smakar något, vilket jag är säker på att det med är många som säger. Vilket är fel. Den Festis jag köpte hade bland annat smak av gurka och det är med fel. Inte för att det inte smakar något, utan för att smaken ändå skulle drunkna i smaken av dom andra smakerna, äpple och "golden kiwi". Men å andra sidan var det kanske inte smakerna utan ingredienserna som rubricerades på flaskan. (det framgick inte) vilket skulle vara lite mer försåtligt. Men det är nog mest troligt att det helt enkelt är lite hippt och nytt att ha en ovanlig smak (ironiskt, det är ändå gurka vi pratar om här) för en dryck på en flaska innehållande en ny dryck. Vad som däremot är helt rätt är att rubricera att äpple är en av huvudsmakerna/ingredienserna eftersom många drycker rubriceras innehålla någon exotisk frukt eller bär, men läser man på innehållslistan så står det något i stil med "äppeljuice: 80%, passionsfruktsjuice: 3%" på en flaska med passionsfrukt dryck. Kanske inte exakt med dom procentsatserna, men ni fattar. Inte för att nått av det här spelar någon roll.

Anledningen till stycket ovan är nog en kombination av lite sömn, törst och att jag generellt känner mej överhettad. Jag har haft huvudvärk ett par gånger i veckan, förmodligen en kombination av väder och vätskebrist, som i sig med beror på väder. Sen har jag lite hosta med, men den är på väg bort som tur är. Men det känns fel att klaga på vädret. Sol är mycket bättre än snö, men det är nog bristen på variation just nu som ställer till det lite. En fungerande fläkt hade inte varit helt fel nu i vilket fall. 

Jag har funderat lite på den närmaste framtiden med. Jag börjar äntligen jobba igen om lite under en månad vilket ska bli riktigt skönt. Säsongsarbete en tredjedel av året är så mycket bättre än inget jobb alls, även om jag såklart gärna hade hittat något på heltid med en vanlig tillsvidare anställning. Förutom denna bloggen känner jag att jag måste komma igång med att skriva på något av mina bokprojekt innan jag börjar jobba om det inte ska rinna ut ur sanden igen. Kommer jag bara igång så är det nog lättare att fortsätta även om jag jobbar samtidigt. Detta skulle inte vara så svårt om det inte var för att mitt fokus för vad jag vill skriva, och därför även tänker på och utvecklar i mina tankar, skiftar rätt ofta. För några dagar sedan var jag inne på min sci-fi bok, men nyligen har en helt ny bok mer eller mindre skapats i mina tankar. Jag ska inte skriva något utförligt eftersom jag kom på det nyligen, men storyn är en kombination av två gamla, halvfärdiga idéer jag haft tidigare, men ett nytt huvudtema och en ny huvudkaraktär. Jo, jag vet, jag borde bara välja något att starta, men det känns inte så enkelt. En författare skriver ju flera böcker efter varandra, det är ju lite så det funkar om man gillar att skriva antar jag. Så det får nog bli min sci-fi ide ändå, den är lite längre fram i planeringsstadiet och förmodligen lite enklare att skriva som en kortare berättelse med.

Nog om det. Jag ser mej som en kreativ person och även om jag inte skrivit mycket har jag testat att vika... bygga... kanske skapa flexagoner. Hexaflexagoner för att vara exakt. En enkel förklaring är att man kan vika pappersremsor i ett triangelmönster, loopa remsan och fixera ändarna (vilket jag har lite problem med att tejpa ordentligt) på ett sätt som gör att den nu hexagon formade pappersstrukturen går att... flexa. Ritar man mönster på dom kan man sedan flexa tills man får upp samma sida men med mönstret i olika lägen... OK, det här var skitsvårt att förklara. Här, kolla denna videolänken för en bättre förklaring, och under den kan du se några av flexagonerna jag konstruerat. 

http://www.youtube.com/watch?v=VIVIegSt81k

















Nästa gång ska jag försöka skriva något mer krönika-aktigt. Jag har inte riktigt känt för det, men jag har redan påbörjat flera olika ämnen och gjort en del research på olika saker så det känns som om jag i alla fall har kommit igång här och har en del saker på väg så det borde bli fler inlägg oftare från och med nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar