E3 hysterin

I skrivandets stund är E3 mässan i Los Angeles i full gång, spelindustrins tveklöst största händelse. Varje år tävlar världens spelföretag om entusiasternas uppmärksamhet med nya avslöjanden, häpnadsväckande trailers och ett allmänt spektakel. Utan facit i hand kan jag tycka att det i år ser ut att bli ett E3 som är sig likt jämfört med tidigare år. Några detaljer är annorlunda och det är stort fokus på att visa helt nya speltitlar just i år, tack vare att X-box One och Play Station 4 ligger i startblocken för att dra igång sitt race senare i år. Men ändå känns det som vanligt. Vilket inte är något negativt i sej vill jag påpeka, men jag har svårt att bli så imponerad av vad som visas som alla spelutgivare på plats förmodligen gärna skulle vilja att jag blev. Visst blir jag imponerad av nya coola spel, och över lag är det en positiv känsla jag får när jag tänker på allt som dyker upp under E3. Jag väljer helt enkelt att se det som dyker upp på E3 som en sak som står separat från vad som senare faktiskt händer när det är tid att lägga korten på bordet och spelen som visats upp ska släppas.

Den första varningslampan kommer när någon vill visa en ny cool trailer (och jag har redan planerat att skriva ett het eget blogginlägg angående min syn på trailers senare) och jag tänker till och börjar uppmärksamma vissa saker. Främst så är det problematiskt för mej att ta en förrenderad 3D trailer på allvar. Det spelar ingen roll hur tekniskt avancerad och flashig videon är, den säger oftast ingenting om spelet den representerar i fråga. På sin höjd kanske den förmedlar en visuell vision eller lägger en berättarmässig grund för spelets handling, men säger mig ingenting om vad jag har att se fram emot när jag väl sitter där med kontrollen i hand och förväntar mig att bli underhållen. Då är det bättre med trailers som visar upp sekvenser som är plockade direkt ur spelet. Men återigen så blir det problem, speciellt på live visningar eller de större press-konferenserna, när det känns tveksamt om vad man får se faktiskt representerar spelet på ett ärligt sätt. Ibland handlar det om förrenderade sekvenser som är förklädda som spelbart material, (vilket brukar fallera hårt när spelet sen släpps och både grafik och spelelement visar sig vara gravt förenklat mot vad som utlovats) andra gånger är problemet överdrivna tvärsnitt eller extremt kontrollerade speldemonstrationer som bara visar upp ett spels styrkor och helt maskar alla brister eller buggar.

Såklart är det ändå roligt att se en trailer som avslöjar en uppföljare på en spelserie man älskar eller visar nånting helt nytt och roligt. E3 spektaklet är ändå bra på att få vem som helst att gå upp i högvarv över i alla fall nånting som visas. Men för att fortsätta min klagan så visar E3 ofta även upp den tråkigaste och mest förutsägbara sidan av spel. Utan att nämna några specifika titlar så är det de kända storsäljarna visas upp sina kommande uppföljare med buller och brak med extremt futtiga nyheter eller förändringar. Det verkar dock som om det på senare tid riktats mer kritik åt dessa håll vilket känns bra, men oavsett vilket så tar detta bort fokus från helt nya och innovativa spel. Vidare försöker vissa utgivare fortfarande sälja in sina spel med lättklädda kvinnor som sällan har någon temaanknytning till spelet de representerar och som i vilket fall känns som en förlegad reklammetod i dagens utvecklade mediesfär. Även i sådan här frågor har det märkts att många säger ifrån numera vilket är en positiv utveckling.

För att kort bli lite positiv igen så är jag imponerad av saker jag sett. På hårdvarufronten så har vi en del innovation, både med redan aktuella WiiU, men även kommande Play Station 4 och Xbox One. Mest har de sistnämnda lagt på mer grafiska hästkrafter, men även imponerande tekniska detaljer och smarta lösningar har fått mycket fokus. Även det stora utbudet av helt nya spel och uppvisningen av oväntade uppföljare är ett positivt steg framåt. På grund av den nya generationens sena ankomst har en svacka uppstått där vi redan vet om och har fått de flesta av konsolernas kommande storspel. Detta har lämnat en lucka där många spelutvecklare nog har dröjt lite med utvecklingen av kommande spel för att enklare kunna hantera infasningen till den nya hårdvaran på bästa sätt. därav det stora antalet nya projekt som man har sparat på för att nu äntligen kunna via upp. Förmodligen kommer jag skriva ett inlägg när showen är slut för att dlege mina tankar om de spel som gjort störst intryck på mej. 

Men för att summera så vill jag höja ett varningens finger. Vad som visas på E3 känns distanserat från verkligheten på många sätt.  Mycket visas upp som inte håller vad som utlovas eller som ens kommer bli något av i slutändan. Jag tror många är fullt medvetna om och instämmer i det jag redan tagit upp, men ändå verkar det som om hype och förväntningar både gör det svårt för spel att leva upp till de skyhöga krav som spelare kollektivt har byggt upp, och ger oss fler och fler spel som strävar åt samma beprövade, likriktade och riskresistenta håll. Gång på gång på gång..... Kanske är det innan och precis under E3, där när möjligheterna fortfarande känns lite öppna, precis innan sista dagen på mässan när vågen har slagit över och dammet börjar lägga sej som det är som roligast. Det är där jag befinner mej just nu i skrivandets stund. Och oavsett vad som sker så är det ändå mest positiva tankar jag känner av vad som komma skall i spelsfären. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar