Superhjältar har varit ett populärt
inslag i populärkultur sedan de första serietidningarna
introducerade dem under tidigt 19-hundratal. Nästa alla
människor känner till Stålmannen, Batman och X-men och
superhjältarna popularitet är än idag på topp, mycket tack vara
storfilmer som förra sommarens The Avengers och kommande Ironman 3.
Kanske är det just det faktum att en film baserad på en
serietidning kan få två uppföljare som visar på att intresset
fortfarande är stort för fenomenet superhjältar. Berättelserna
speglar ofta sin nutid på ett sätt som ger dem mer djup än man
kanske först anar. Exempelvis fick Spindelmannen först sina krafter
efter att ha blivit biten av en radioaktiv spindel, vilket spelar sin
samtid då kärnkraft var ett helt nytt fenomen inom fysiken under
30-talet, fullt av både hopp och senare rädsla i och med
utvecklingen av kärnvapen. I senare omskrivna nya versioner byttes
konceptet ut mot en genetiskt modifierad spindel, vilket än idag är
ett forskningsområde som är vitt debatterat och högaktuellt.
Utan att ge mig in på den snåriga
vägen som är att definiera exakt vad som klassificerar en
superhjälte så går det ändå att konstatera att det vanligaste
inslaget är en superhjälte på ett eller annat sätt får sina
krafter från en yttre källa. Kristaller, mutationer, robotdräkter
eller dyr utrustning är några exempel. Blickar vi däremot mot öst,
närmare bestämt japan, så ser vi samma entusiasm för
superhjältar, men ändå med vissa skillnader. Och för att
inläggets rubrik inte ska bli för missvisande är det nog hög tid
att vi går djupare in på just Japanska superhjältar. Ofta får
dessa hjältar sina kraft inifrån, något som kan härledas till
landets zenbuddistiska bakgrund. Men innan vi gör några vidare
jämförelser (och även ser hur dessa skillnader kanske inte är så
absoluta ändå) så tänkte jag i korthet redovisa för tre olika
typer av japanska superhjältar.
Shonen action.
Den största serietidnings
publikationen i japan (och kanske världen) är manga tidningen Shonen Jump. Ordet shonen
kan översättas till pojke, vilket också är den huvudsakliga
målgruppen. Shonen Jump har dramaserier, sportberättelser och
den nog mest populära kategorin, actionserier med superhjältar.
Många av de mest kända serierna har även blivit stora succéer
utanför japan, så som Dragon Ball, Naruto och Fullmetal Alchemist.
Dessa serier är de som mest liknar de västerländska
motsvarigheterna vid första anblick, men med vissa skillnader. Där västerländska
serier ofta utspelar sig i urban stadsmiljö är det vanligare i
manga att se ett äventyrligt upplägg i fantasy miljöer. Shonen
action har nästan uteslutande manliga huvudkaraktärer men med många
supportkaraktärer av bägge kön, varierande åldrar och så vidare.
Vi kan även se att det inte bara är huvudkaraktärer som har
speciella krafter utan många andra i dennes närhet har vanligtvis
samma typer av övernaturliga förmågor. I regel rör det sig om
kampsport, magi eller andra övernaturliga konster så som de kopplade till spiritualism och andeväsen. Den mest populära
och stilbildande serien är tveklöst Dragon Ball. I grunden handlar
storyn om kampsport men får tidigt ett övernaturligt inslag när
seriens huvudkaraktär Son Goku lär sej använda kroppens interna
energi, Shi, eller Ki, för att röra sig extremt snabbt eller skjuta
energi attacker, vilket var så stilbildande att alla liknande inslag
i andra manga serier alltid blir jämförda med Dragon Ball.
Kort kan även nämnas att sportserier
ibland lånar inslag från shonen action. Prince of Tennis är vid
första anblick en berättelse som kretsar kring tennis, men för
att ge berättelsen mer krydda har många karaktärer specialslag och taktiker som
beter sig på ett sätt som ingen riktig tennisspelare kan replikera.
Många andra berättelser kring vitt skilda sporter använder samma
knep, men minst lika vanligt är att presenterar sporterna på ett mer jordnära sätt.
Mahou shoujo.
Även här går det att utröna mycket
om kategorin bara genom att översätta rubriken. Mahou kan
översättas till magi eller magisk och shoujo kan översättas till
tjej eller flicka. I korthet är detta berättelser om flickor som
lärt sig magi och genren är väldigt stor i japan, och nästan helt
unik i sitt slag. Några exempel är Pretty Cure och Sailor Moon. Det
ska dock sägas att publiken inte enbart består av tjejer utan även
många killar är intresserade och desamma kan sägas om antalet
tjejer som läser shounen serier. Den kanske största mahou shoujo
berättelsen är ovan nämnda Silor Moon, som var så populär att
den tecknade serien visades på TV i Sverige och snart kommer att få
en nygjord version i Japan. På sätt och vis är dessa berättelser
mer lika västerländska superhjälte berättelser då de nästan
uteslutande utspelar sig i urban miljö i en värld som liknar vår
egen där magi är ett okänt fenomen för de flesta. Vanligtvis är
grunden en klassik kamp mellan gott och ont där flickor av olika
anledningar blir rekryterade för att slåss på det godas sida mot
onda demoner. Ibland är berättelsen rätt lättsam där fokus
ligger mer på drama och vänskapen mellan huvudkaraktärerna än
action, men berättelserna kan också vara av betydligt mörkare
natur som exempelvis den nyare serien Madoka Magica.
Många av berättelserna använder
liknande story element. Huvudkaraktärerna förvandlar sig till att
bära en magisk uniform eller dräkt och har inte sällan anknytning
till något element, så som eld eller vatten. Ett annan vanligt
inslag är en maskot karaktär eller djur som ger tjejerna dess
krafter. Vissa serier har även med ett mer futuristiskt
förklaring bakom var magin kommer ifrån, exempelvis Lyrical
Nanoha.
Super robotar.
Där de tidigare två kategorierna
främst byggde på fantasy och mystik så är det i berättelser om
stora robotar som vi hittar mer futuristiska inslag. Robotserier är
en för japan nästan helt unik genre där vi ser gigantiska robotar
som körs av piloter. Genren delas ofta upp i två olika
underkategorier. Real robot innehåller de serier som har ett ett mer
verklighetstroget upplägg där robotarna mer eller mindre är
militär hårdvara som i sej inte har några övernaturliga
funktioner. Den andra kategorin och den som här är mer intressant
att kolla närmare på här är super robot kategorin. Här ser vi
ett mer övernaturligt inslag där robotarna är byggda i ett
sällsynt material, har utomjordiskt ursprung eller där berättelsen
utspelar sig så långt in i framtiden att teknologin är bortom vad
vi kan föreställas oss idag.
Några av de mest populära exempel är
Getter Robo, GaoGaiGar och Gurren Lagann. Den serie som kanske först
etablerade genren med en robot som hade en pilot inuti var Mazinger
Z som än idag får uppföljare och bidrog med många ikoniska
koncept. Robotens främsta attack var raketslaget, där hela armen
skjuts iväg som en raket mot fienden. Samma attack ses ofta i nyare
serier, om inte annat som en homage till Mazinger Z. Super robot
genren är inte främmande för att blåsa upp proportionerna till
episka mått. Serien Gurren Lagann avslutas med en strid där
robotarna har förstorats upp till galaktisk storlek. Men vad som
kanske vid första anblick bara verkar vara en platt yta av flashiga
effekter och action kan visa sig dölja drama och intressanta
karaktärer under. Godannar är ett bra exempel på detta. Vid första
anblick syns bara robotaction och sexiga karaktärer, men en bit in
så etableras relationsdrama och karaktärer som växer och
förändras under berättelsen.
===
I andra stycket nämnde jag att en
skillnad mellan västerländska och japanska superhjältar är källan
till deras krafter. Även om detta inte är någon regel helt utan
undantag så går det ändå att se en skillnad här som speglar de
kulturer som berättelserna växt fram ur. Stålmannen får sin kraft
från solen, Spindelmannen blev biten av en ovanlig spindel och
Ironman har en högteknologisk dräkt. I japan kommer ofta kraften
inifrån. Ibland så får hjälten initialt sina egenskaper från en
extern källa, men i slutändan så är det nästan alltid deras egen
engagemang och deras passion som avgör om de kan besegra sin fiende
när det väl gäller. En annan skillnad är att i västerländska
berättelser är det vanligt att hjältarna alltid vinner kampen i
slutet men i japan är det inte alltid lika säkert. Om inte annat
kan något väldigt viktigt behöva offras på vägen, ibland
hjältens egna liv så att en ny hjälte kan träda fram ur den
förres fotspår. Som jag tidigare nämnt så finns det såklart
flera undantag till dessa exempel och jag har försökt att inte
lägga för stor värdering i vilken typ av hjälte som är min
personliga favorit. I slutändan så gillar jag båda och har även
vissa saker jag gärna kritiserar med de båda, men det lämnar jag
till en annan artikel någon annan gång. Syftet här var kort och
gott att belysa japanska superhjältar för de som inte är så
insatta och ge några exempel på bra serier att börja med.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar